Timeattack sääntömuutoksia kaudelle 2020

Timeattack 2020

15.12.2019

Arvovaltainen sääntötyöryhmä kävi vallitsevat Timeattack Finland -sarjasäännöt lävitse. Sääntömuutoksiin kyseltiin ehdotuksia avoimesti pitkin kautta ja syksyllä lähinnä kuljettajille suunnatuissa WhatsUp-ryhmissä. Työryhmä oli myös avoinna kaikille, joten sääntöihin kaudelle 2020 pääsi kaikki halukkaat vaikuttamaan, kun Timeattack on Suomessa kuljettajien laji. Työryhmä on perehtynyt vallitseviin olosuhteisiin ja pohtinut lajin turvallista tulevaisuutta.

 

Vallitsevien olosuhteiden johdosta työryhmämme keskittyi kaarettomien autojen osallistumiseen ja halusimme rajata nopeuksia niiden osalta.

 

Mitkään muutokset eivät aina miellytä kaikkia, mutta vahva halumme on pitää Timeattack turvallisena ja tietysti myös tasapäistää autojen eroja.

 

Sääntömuutos 2020 -kaudelle

 

Club -luokka

- Rengaskieltolista Clubiin

- Yokohama A052

- Pirelli Trofeo R

- Michelin PSC 2

- BFG G-Force Rival S 1.5

- Bridgestone Potenza RE-71R

- Dunlop Direzza ZIII

- Club -luokkaan maksimi rengasleveys 225 mm molempiin alaluokkiin

- Mikäli ajoneuvon kapein ensiasennusrengaskoko on suurempi kuin säännön määräämä rengaskoko niin on se sallittu käyttää, kuljettaja on velvollinen todistamaan rengaskoon

- Club -luokkaan lisätään shikaaneita takaamaan turvallisemman ajon kaarettomille autoille

- Club -luokan luokkajako pysyy ennallaan

- Club -luokan kaksi ensimmäistä kisaa on siirtymäkautta, jolloin voi ajaa vanhan säännön mukaisilla renkailla mikäli renkaat on hankittu ennen uuden säännön voimaantuloa. Kuljettaja todistaa tämän ostokuitilla tai muulla vastaavalla todistuksella

 

- Muihin luokkiin ei ole tulossa suurempia muutoksia

 

Nämä sääntömuutokset varmasti aiheuttavat kysymyksiä ja vertailuja esim vapaisiin ratavuoroihin, joissa osallistuminen on edelleen erittäin vapaata. Näemme kuitenkin asian niin, että kun kello käynnistetään, kuljettajat alkavat viemään autojaan ja itseään enemmän äärirajoille verrattuna vapaisiin ratavuoroihin, joten emme näe näitä asioita aivan vertailukelpoisina ja kilvan ajoon näemme syytä puuttua.

 

Jotain kuljettajia tämä uudistus varmaan ohjaa kaupoille, mutta toivomme että entistä useammat kuljettajat ohjaavat hankintansa esimerkiksi edullisiin pulttikaariin ja siitä sitten nokka kohti modified-luokkaa. Haluamme pitää Clubin helppona sisäänastumisluokkana, missä kuitenkin pääsee ajamaan jo kunnolla kilpaa.

 

Timeattack -sivustomme on myös suuren mullistuksen alla, ensimmäisessä vaiheessa helpottuu ylläpidettävyys ja päivittyy ulkoasu. Toinen vaihe on oleva pitkä, mutta tuo mukanaan tulokset sekä kuljettajaprofiilit.